sobota, 21 stycznia 2017

Sława wyniszczyła ją psychicznie... Co się stało z Malin Berggren, pierwszą wokalistką Ace of Base?!


Kto się urodził w latach 80' ręka do góry! Ja przyszłam na świat pod koniec 1985. Za mną najpiękniejsze lata dzieciństwa, które przypadły mi na lata 90'... kiedy to nie było internetu, nie było komputerów, ani telefonów komórkowych ;) Ale zaskoczę Was - było już kino! I to wcale nie kino nieme :) I była muzyka! A na stacjach muzycznych takich jak Viva i MTV jeszcze wtedy ją puszczano. I kiedy to miałam 8 lat, byłam na tyle duża, że zespół Fasolki był już obciachem, a wokaliści Arki Noego i Justin Bieber dopiero przeskakiwali swym ojcom z jajka na jajko, byłam fanką zespołu Ace of Base. Wielką fanką. Nawet miałam ich oryginalną kasetę magnetofonową! To dopiero było szaleństwo! Słuchałam jej w kółko, z BRAVO wycinałam wszystkie artykuły na ich temat i do dziś pamiętam słowa każdej piosenki...


Dziś mam ponad 30 lat. Słucham zupełnie innej muzyki, a o istnieniu zespołu Ace of Base całkowicie zapomniałam. I to, że byłam szaleńczo zakochana w młodszym z jego członków, również uszło mej pamięci. Jednak pewnego dnia, jeden ze znajomych postanowił odświeżyć mi pamięć, udostępniając na portalu społecznościowym ich największy hit sprzed 24 lat! Czy znacie to uczucie, kiedy włączacie jakąś piosenkę i na dźwięk pierwszych jej nut, macie wrażenie, że wsiedliście do wehikuł czasu? Ja właśnie tak się poczułam! Zamknęłam oczy i nagle znów miałam 8 lat. Znów zwisałam z trzepaka do góry nogami, wycinałam notki z BRAVO i przyklejałam ich plakat nad łóżkiem. O! Dokładnie ten ------->

Jedna piosenka, druga, trzecia... i nagle zaczęłam się zastanawiać - ciekawe co się z nimi dzieje dziś?! Po 25 latach? Jak wyglądają? Ile mają teraz lat? Zaczęłam googlować, czytać, maglować i jestem wstrząśnięta tym co znalazłam i jednocześnie ...zaintrygowana.  Czy ktoś z Was, drogie dzieci lat 80' 90',  zastanawiał się kiedyś co się stało z Malin Berggren, pierwszą blond wokalistką tego zespołu?! Dlaczego, choć to jej charakterystyczny głos rozsławił grupę, rolę głównej wokalistki Ace of Base niedługo potem przejęła druga jego członkini? Powód może być zaskakujący i dość mroczny... ale zacznijmy od początku.

ROK 1992 - 1994
Tak naprawdę ten szwedzki zespół powstał w 1987 roku, początkowo nosił nazwę Tech Noir i nie odnosił większych sukcesów. W 1990 roku zaczął tworzyć muzykę pod nazwą Ace of Base, oraz w składzie, w którym do dziś zapamiętał go cały świat - Ulf Ekberg (6.12.1970), Jonas Berggren (21.03.1967) oraz jego dwie rodzone siostry Jenny (19.05.1972) i Malin (zwana też Linn - 31.10.1970).

Malin została wybrana na frontwoman i postanowiono, że będzie ona śpiewać główne partie wokalne. Nie było to dla nikogo zaskoczeniem (oprócz jej samej) gdyż była obdarzona głębokim kontraltem, najniższym rodzajem żeńskiego głosu. Jej niebanalny, charakterystyczny, niski i głęboki wokal niebawem poznał cały świat.

W 1993 grupę rozsławił wyśpiewany przez, 23-letnią wówczas Malin, utwór "All that she wants" który zdobył szczyty list przebojów. Piosenka ta zdobyła kilkanaście platynowych i złotych płyt, a sprzedaż singla przekroczyła nakład 3.000.000 egzemplarzy. Kolejny utwór "The sign" w niczym nie ustępował poprzedniemu. Ich pierwsza płyta "Happy nation" wydana w 1993, sprzedała się w nakładzie 23.000.000 i osiągnęła status 9krotnej platyny. Zespół został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa za najlepiej sprzedający się debiutancki album. Promocja płyty trwała dwa lata, a w tym czasie nagrywany był kolejny krążek.

Intensywna promocja i trasa koncertowa spowodowały, że Malin, która śpiewała praktycznie wszystkie utwory, na cztery miesiące trafiła do szpitala, ze względu na problemy ze strunami głosowymi. Sława odbiła się również na jej życiu prywatnym. W kwietniu 1994, uzbrojona w nóż niemiecka psychofanka, Manuela Behrendt, wtargnęła do jej domu i jedna wersja mówi, że zraniła ona Malin i jej matkę, druga, że razem z matką ranna została Jenny. To wydarzenie najprawdopodobniej spowodowało, że zaczęła bać się ludzi i zapoczątkowało proces wycofywania się Linn ze sceny...


ROK 1995 - 1996
W 1995 roku wydana została druga płyta zespołu "The Bridge". Tu Malin sama zaczęła odsuwać się w cień, jej rola w zespole stała się mniejsza, a główny wokal powoli zaczęła obejmować młodsza z sióstr, Jenny. Pomyślałabym, że było to spowodowane problemami zdrowotnymi, które miały miejsce podczas promowania pierwszej płyty, jednak zauważyć można, że zachowanie Linn staje się coraz dziwniejsze. Jak widać w nagraniu niżej, choć nadal występuje razem z zespołem, to nie wygląda na zbyt szczęśliwą. W przeciwieństwie do siostry prawie nie patrzy w kamerę i delikatnie mówiąc ma minę, jakby modliła się by jak najszybciej ze sceny zejść. Ona sama natomiast tłumaczyła, że nie dzieje się nic złego, a jedynie zmienia się z siostrą miejscami i rolą w zespole.

W 1996 roku podczas promocji w Dżakarcie, wykończona psychicznie Malin niespodziewanie wróciła do Szwecji, nie informując o powodach pozostałych członków zespołu. Pozostawiła ich samych sobie. Zarówno fani jak i pozostali członkowie grupy byli zaskoczeni jej postawą i do dziś nikt nie zna powodów jej zachowania. 


ROK 1997 - 1998
Od momentu niespodziewanej ucieczki z Dżakarty, Malin postanowiła prawie nie występować w teledyskach, a podczas występów na żywo prosiła, aby kamery nie pokazywały jej twarzy. Jeśli jej prośby nie spełniano, chowała się za innymi członkami zespołu. Ponadto całkowicie wycofała się na margines zespołu i zajęła miejsce za klawiszami. 

Od momentu wydania trzeciej płyty "The Flowers" w 1998 roku, rolę frontwoman, oraz cały wokal przejęła Jenny. Malin można tam już usłyszeć jedynie jako background, śpiewającą ze trzy linijki tekstu. Nie ma jej na wielu zdjęciach promocyjnych, a na tych, na których jeszcze możemy ją zobaczyć, stoi schowana z tyłu i zamazana. Na promocji trzeciego albumu zdarzyło się nawet, że uciekła ze sceny. Na występach wszystkie piosenki śpiewała Jenny.

W filmie poniżej, nagranym w 1998 roku podczas występu w Sopocie, starszą Berggren można jeszcze zobaczyć, ale schowaną z tyłu sceny za klawiszami. Kamera może ze dwa razy pokazuje ją dość blisko, ale z boku, nie ma już ani jednego przybliżenia jej twarzy. W 9 minucie nagrania możemy usłyszeć piosenkę "Beautiful life" z drugiego albumu, w której jeszcze śpiewała. Ale podczas występu nie ma już nawet mikrofonu, a jej fragment tekstu z playbackiem śpiewa Jenny! Na końcu podczas wręczania kwiatów jej twarz przypadkiem (???) zasłania ...mikrofon! Swoją drogą to miłe, że nasza TVP1 dostosowała się do prośby gwiazdy.


ROK 1999 - 2007 (?)
Od roku 1999 Malin już praktycznie nie występuje z zespołem na żywo. W poniższym filmie z 1999 roku widzimy, zespół w zmniejszonym składzie... W 2002 roku podczas wydania czwartej płyty "Da Capo", na którym jej udział zaznaczony jest w zaledwie kilku utworach, Malin pojawia się tylko na jednym koncercie w Niemczech, po czym nie bierze nawet udziału w jego dalszej promocji, tłumacząc, że boi się latać. I choć od tamtej pory zespół występuje bez niej, a wszystkie utwory, nawet te, które na zawsze zostaną kojarzone z charakterystycznym wokalem Linn, śpiewa już sama Jenny z playbackiem, to oficjalnie odejście Malin z zespołu oficjalnie potwierdzono dopiero w 2007 roku. 



CO SIĘ Z NIĄ STAŁO?
Do dziś nie wiadomo co się stało z Malin Berggren. Choć oficjalnie z zespołu odeszła dopiero w 2007 roku, już od 1999 grupa koncertowała bez niej. Ona sama zapowiedziała, że po odejściu z grupy zamierza skupić się na studiach i rodzinie. Malin była uzdolniona nie tylko wokalnie, ale znała również 5 języków obcych. Kiedy poznał ją świat była studentką pedagogiki, następnie podobno studiowała język hebrajski. Ostatnie jej opublikowane zdjęcie pochodzi z roku 2002 i zostało zrobione w Niemczech. Od tej pory nie udzielała już żadnych wywiadów, nie udało się jej zrobić ani jednego zdjęcia. Słuch po niej zaginął. Przepadła jak kamień w wodę. Nie wiadomo, gdzie jest, co robi, ani co się z nią dzieje? W 2010 pojawiły się pogłoski, że zginęła w wypadku, ale zostały one szybko zdementowane, ujawniając jedynie zbieżność imienia i nazwiska dwóch pań. Poszukiwania jej przez dziennikarzy i fanów nie przyniosły żadnych skutków. Ani jednego najmniejszego śladu. I choć to dziwne w dobie dzisiejszych możliwości, Berggren po prostu zapadła się pod ziemię.

Pozostali członkowie zespołu, w tym jej rodzeństwo, Jonas i Jenny, milczą na jej temat. A na kłopotliwe pytania fanów i dziennikarzy odpowiadają wymijająco, że Malin żyje i jest szczęśliwa, ale ona nigdy nie miała pragnienia być sławną, nienawidziła popularności i od dawna nie chciała być już częścią grupy. Jonas Berggren w jednym z wywiadów wyznał, że do dziś utrzymuje regularny kontakt z siostrą, ale nie rozmawiają o muzyce i choć szanuje jej wybór pozostania anonimową, marzy o tym, aby Malin zechciała znów zaśpiewać jego piosenki. Jedynie je zaśpiewać, bez konieczności ich promocji. 

Cała historia, zachowanie i w końcu zniknięcie starszej siostry Berggren owiane są wielką tajemnicą i do dziś pozostają nierozwiązaną zagadką. Wszystko wydaje się dziwne i podejrzane.. Istnieją tezy, że najprawdopodobniej znalazła się w szpitalu psychiatrycznym, ale nigdy nie zostało to w żaden sposób potwierdzone. Ja po wnikliwym śledztwie przeprowadzonym na potrzeby tego materiału, a spędziłam nad nim naprawdę kilka nocy, przeszukując chyba cały internet, skłaniam się ku tej tezie. Śledząc kolejne losy grupy Ace of Base, od początku jej sławy do dnia dzisiejszego, oglądając archiwalne występy z kolejnych lat (niektóre udostępniłam wyżej) można wyraźnie dostrzec, że z Linn dzieje się coś złego. I szczerze mówiąc kiedy oglądałam to wszystko, patrzyłam na nią schowaną z tyłu sceny i zamazaną na zdjęciach, przeraziła mnie nagle świadomość... że ta dziewczyna musiała być ogromnie nieszczęśliwa czując na sobie presję reszty zespołu, którym na sławie zależało.

Poza tym jeśli ktoś interesuje się astrologią, zauważy, że Malin była zodiakalnym Skorpionem, człowiekiem skrytym, wrażliwym, o niezwykle bogatym wnętrzu, silnych emocjach i choć osoby urodzone pod tym znakiem są zwykle zaskakująco silne psychicznie, to nierzadko popadają w obsesje, depresje, manie prześladowcze i skłonne są do autodestrukcji. Ja obawiam się, że nie wytrzymała tego psychicznie. Jednak są to tylko spekulacje i podejrzenia. Mam nadzieję, że jestem w błędzie, a ona naprawdę żyje gdzieś zaszyta i szczęśliwa. a co naprawdę stało się z  Malin Berggren,  gdzie jest? co robi? pewnie nigdy się nie dowiemy...

Od lewej - Malin Berggren, Ulf Ekberg, Jenny Berggren, Jonas Berggren


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy komentarz jest na wagę złota... :) Dziękuję!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...