piątek, 27 grudnia 2019

Copywriter praca - gdzie szukać zleceń i jak się przebić na rynku?


Początek roku to dobry moment na wyznaczenie sobie nowych celów i wprowadzenie zmian, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Bez znaczenia jest, czy pracujesz na etacie, czy prowadzisz swoją działalność - to normalne, że chcesz się rozwijać... Nikt nie chce tkwić w miejscu i tracić czasu na pracę, w której nie ma najmniejszych szans na rozwój. Mnie samej, też zdarzyło się, zostawić stałą posadę, która choć dawała mi poczucie stabilizacji, to jednocześnie sprawiała, że czułam się stłamszona i niedoceniana. Przełożeni mieli już swoją wizję firmy, a wszelkie przejawy kreatywności pracownika, były gaszone w zarodku...


Copywriter - praca 

Zanim zostałam copywriterem freelancerem, pracowałam w kilku miejscach, na kilku różnych stanowiskach, w kilku branżach. I szczerze? Nigdzie nie było mi tak dobrze jak teraz, u siebie! Teraz sama jestem sobie szefem! Pracuje kiedy chcę i ile chcę! Przyjmuję tylko te zlecenia, które chcę, a nie te, które dla mnie wybrano. Sama ustalam swoje stawki! Ale tak naprawdę, to nie to jest najważniejsze...

„Wybierz pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu” 
- Konfucjusz

...bo, w końcu naprawdę lubię to, co robię! I praca nie jest już dla mnie tylko obowiązkiem, ale też przyjemnością! Czy warto było przewrócić swoje życie do góry nogami?! Jak najbardziej!

O tym, jak wyglądały moje początki, już kiedyś pisałam... ;) Wiele osób uważa, że takie przekwalifikowanie się, bez żadnych kursów i szkoleń, jest niemożliwe... Też tak myślałam! Długo zwlekałam. Nie miałam odwagi, nie wierzyłam w siebie, a poza tym, nawet nie wiedziałam jak zacząć! A dziś, z własnego doświadczenia, z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że można to zrobić! Pamiętajcie - kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana! A to był najlepszy szampan jaki w życiu piłam! Bierz życie w swoje ręce, nie bój się i zaryzykuj! 

Fascynujesz się grafiką? Piszesz? Fotografujesz? Masz do tego smykałkę, ale zajmujesz się tym, tylko w wolnym czasie?  Na co dzień natomiast robisz coś zupełnie innego? Coś, co Cię nie kręci i nie sprawia Ci radości? Myślisz, jak wspaniale byłoby zajmować się pasją na co dzień i z niej żyć?! Na co czekasz?! Spróbuj! Małymi kroczkami, możesz spełnić swoje marzenia! 




Copywriter praca - jak zaistnieć na rynku?

 Jak dać się zauważyć? 

Załóż bloga, prezentuj tam swoje prace! Powoli zdobywaj doświadczenie, podnoś swoje kompetencje, ucz się. Wykonaj kilka zleceń, zdobądź trochę praktyki i stwórz dobre portfolio! Powoli, pracuj na swoje nazwisko i buduj swoją markę! Daj się zauważyć online, zdalnie! Szukaj pierwszych zleceń na portalach dla copywriterów, udzielaj się na forach i w grupach tematycznych... Konkurencja jest duża, więc raczej nie od razu staniesz się gwiazdą ;) ale przy odrobinie cierpliwości, talentu i umiejętności, bez problemu zdobędziesz pierwszych klientów... 


A stacjonarnie? co powiesz na tabliczkę informacyjną?

Wybierając pracę zdalną, często zapominamy, że warto zaznaczyć swoją obecność też w miejscu swojego zamieszkania! Jak to się mówi - najciemniej  pod latarnią! Szukając zleceń online, na drugim końcu Polski, zapominasz, że w Twoim mieście, również działają redakcje, lokalne media, agencje marketingowe korzystające z usług copywriterów i cała masa firm, które prowadzą swoje blogi i strony internetowe! Skąd wiesz, czy Twój sąsiad z klatki obok, nie korzysta z usług Twojej konkurencji online, nie wiedząc, że ma Ciebie na wyciągnięcie ręki? Dlatego, daj się zauważyć STACJONARNIE! 



Bez znaczenia, czy dopiero zaczynasz, czy masz już bogate doświadczenie. Nieważne czy jesteś freelancerem, czy pracujesz w agencji na etacie - Tabliczka przydrzwiowa to bardzo przydatne i uniwersalne rozwiązanie! Warto przy jej pomocy, zaznaczyć swoją obecność w miejscu zamieszkania!

Przede wszystkim, taka tabliczka od razu kojarzy się bardzo profesjonalnie! Zwraca na siebie uwagę interesantów i wpływa na Twój wizerunek! Kreuje pozytywne skojarzenia i pokazuję Cię jako specjalistę! Tego typu tabliczki informacyjne zdają swój egzamin w każdym miejscu. Ważne jest, aby tabliczka miała jasny, czytelny przekaz. Potencjalny Klient poświęci zaledwie kilka sekund, na przeczytanie umieszczonej tam treści. Jeśli jej nie zrozumie – pójdzie dalej i nie skorzysta z oferowanych usług. Tabliczka informacyjna powinna wyróżniać się nowoczesnym wzornictwem, wyglądać estetycznie i cechować się funkcjonalnością, aby można było szybko i łatwo, bez specjalistycznych narzędzi, wymienić szyld lub zaktualizować dane. 

Jeśli jesteś zainteresowany mogę polecić profesjonalną i dobrą firmę Omega System, która tworzy tabliczki przydrzwiowe!  Znajdziesz tam różne wzory tabliczek o dowolnych wymiarach, w dowolnym kształcie i kolorze. Są moduły, które można dowolnie personalizować a finalny wygląd zawsze zależy od klienta. Pozwala też nanieść na tabliczkę firmowe logo. Można ją zamontować bezpośrednio na drzwiach, na ścianie obok drzwi lub przy wejściu głównym, na zewnątrz, gdyż nadaje się do użytku zewnętrznego i wewnętrznego.


Copywriter praca - jak zacząć?


Jeśli zdecydujesz się zostać copywriterem czy grafikiem, bazując jedynie na swoich umiejętnościach, nie mając doświadczenia, ani wykształcenia, to na początek, najlepiej będzie to doświadczenie zdobyć - samemu. Doświadczenie jest ważne, bez względu na to, czy chcesz w przyszłości, zatrudnić się jako copywriter na etacie, czy wolisz pozostać wolnym strzelcem.

Załóż bloga i umieszczaj tam swoje prace! Zaoferuj, że wykonasz komuś grafikę, sesję zdjęciową w zamian za promocję i polecenie, albo za niewielką, symboliczną kwotę! Stwórz portfolio, udzielaj się i ogłaszaj na forach i stronach tematycznych... To dotyczy, nie tylko grafików, ale copywriterów, fotografów i wielu innych "pasjonatów", którzy chcieliby zacząć zarabiać na pasji, ale nie wiedzą jak...

Ja również, zanim zaczęłam zarabiać na pisaniu i przyjmować zlecania na płatne teksty, pisałam za darmo lub za barter! Podejmowałam współprace z wydawnictwami, oferowałam na moim blogu recenzje książek i nie dostawałam za to pieniędzy! Dostawałam w zamian, książkę i jeśli było to wydanie pełnowartościowe, mogłam ją potem sprzedać i zarobić ze 25zł, ale często były to egzemplarze recenzenckie, przed korektą i redakcją, które do sprzedaży się nie nadawały! Tak, rozwijałam siebie i bloga przez kilka lat, tworzyłam portfolio, aż w końcu, zaczynając od niskich stawek, powoli wchodziłam na rynek, jako początkujący junior-copywriter...


Copywriter praca - od jakich tekstów zacząć?


PRECLE

Precle i zaplecza, czyli teksty pod SEO do pozycjonowania strony w Google, nadają się na pierwsze zlecenia. To krótkie, mało wymagające teksty, z konkretnymi frazami od zleceniodawcy, które trzeba zawrzeć w treści, używając takiej formy, jaką podano. Mogą to być dość niewygodne frazy, np. salon kosmetyczny Olsztyn, apartamenty Gdańsk, itp. Ale najważniejsze, aby precle były napisane poprawnie, bez błędów ortograficznych. Nie muszą być jednak specjalnie dobrej jakości. Za te teksty dostaniesz niewiele. Zleceniodawcy oferują około 1 - 4 zł za 1000 zzs, czyli znaków ze spacjami. Malutko... no cóż, brać czy nie brać? O tym wyczerpująco powiem niebawem... 

OPISY PRODUKTÓW

Drugie w kolejności są opisy produktów dla sklepów internetowych. Te mniej wymagające, też są dobre na początek. Opisy produktów mają zwykle około 500-1000 zzs i najczęściej, zleceniodawcy chcą, aby też naszpikowane były frazami pod SEO. Stawki, również nie są zadowalające - zwykle niewiele różnią się od stawek za precle, ale muszą być już lepszej jakości i często, konieczne jest użycie siły perswazji, by zachęcić klienta, do zakupu.

ARTYKUŁY SPECJALISTYCZNE, SPONSOROWANE, BLOGOWE

Przyznam, że ja zaczynałam od razu "z grubej rury". Z recenzji bezpłatnych, przeskoczyłam od razu do tekstów specjalistycznych, które wymagają research'u i muszą być wysokiej jakości, ale zrobiłam to zupełnie nieświadomie... ;) Po prostu w takich tekstach czuję się najlepiej! Teksty specjalistyczne wysokiej jakości, artykuły sponsorowane, artykuły blogowe... to zdecydowanie moja działka. Przyjęłam raz zlecenie na opisy produktów, klient był zadowolony, ale ja byłam 100 razy bardziej zmęczona, niż po napisaniu 5 tekstów specjalistycznych! Precla nie napisałam jeszcze nigdy! I aż boję się pomyśleć, jak mogłabym się czuć po wykonaniu zlecenia... ;)



Copywriter praca - gdzie szukać zleceń?


Na początek możesz zarejestrować się na portalach dla freelancerów. Znajdują się tam ogłoszenia ze zleceniami, dla różnych specjalistów, z różnych branż i można też ogłaszać się jako freelancer, szukając klientów na swoje usługi. Zdobywając pierwsze zlecenia, warto korzystać z takich portali regularnie. Z czasem sam zobaczysz, które miejsce podoba Ci się najbardziej.

- Oferia
- useme
- freelanceria
- Giełdatekstów
- goodcontent
- Grupy tematyczne na Facebooku
- Portale z ogłoszeniami o pracę
- Agencje


Copywriter - jaka cena za 1000 znaków?


Na takich portalach, aż roi się od ofert po 1 czy 2 zł za 1000 znaków, nawet za artykuły blogowe lub specjalistyczne. Takie oferty są i zawsze będą. Nowi copywriterzy, którzy nie znają jeszcze rynku i stawek, często się na nie godzą, uważając, że to normalne. Ale nie - to nie jest normalne.

Dobry tekst wysokiej jakości, usługi SEO, artykuły sponsorowane - kosztują. Muszą kosztować! To Twój czas, Twoje narzędzia i Twoje umiejętności - a skoro ktoś zleca Ci pisanie tekstów na swoje strony, oznacza to, że on sam, tego czasu, albo tych umiejętności nie posiada. Proste. 

Oczywiście, jeśli dopiero zaczynasz i budujesz markę od zera, nie powinieneś żądać od razu kosmicznych kwot! Uprzedź zleceniodawców, że jest się osobą początkującą i zacznij od najniższych cen. Najpierw zdobądź doświadczenie i trochę praktyki, podnoś swoje kompetencje, wykonaj kilka zleceń i wypracuj swoją markę! Następnie, oceń obiektywnie swoje umiejętności, poproś klientów o opinię i podnieś stawkę, do poziomu Twoich kompetencji! Ale pamiętaj, aby stawka nie była ani zbyt wysoka, ani... zbyt niska! Wbrew pozorom, niska stawka również może Ci bardzo zaszkodzić!


A dokładne stawki na rynku copywriterów znajdziesz TUTAJ ;) 

Zapraszam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy komentarz jest na wagę złota... :) Dziękuję!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...