poniedziałek, 17 maja 2021

Najlepsza forma rozliczeń dla copywritera


Cennik copywritera to temat rzeka. Odwieczny problem po obu stronach barykady – Zleceniodawcy krzyczą "Ceny z kosmosu! Rozbój w biały dzień!", copywriterzy rozkładają ręce, bo i tak piszą prawie za bezcen... Od czego zależy cena usług copywritera? W dużej mierze od tego, w jaki sposób się on rozlicza. Do wyboru ma m.in. własną działalność gospodarczą, umowę o dzieło, umowę zlecenie oraz faktury przez firmy pośredniczące. Która forma rozliczenia będzie najlepsza? Która opcja będzie najbardziej opłacalna pod względem finansowym? Jak najkorzystniej może rozliczyć się copywriter? Oto kilka najpopularniejszych sposobów rozliczeń copywritera.

Działalność i formy rozliczeń copywritera

Copywriter to osoba, która tworzy różnego rodzaju treści na strony internetowe, blogi firmowe, portale, ulotki lub social media. Powstają w ten sposób hasła reklamowe, komunikaty systemowe, opisy produktów w sklepach internetowych, artykuły sponsorowane, teksty reklamowe i wiele wiele innych treści. W zasadzie nie ma żadnych ustalonych ram i granic twórczości copywritera, więc jego dziełem może być każda treść, z którą się spotykamy. A ponieważ świadczy on usługi płatne w celu zarobkowym, spoczywa na nim obowiązek rozliczania się z fikusem... W jaki sposób? To zależy od tego, czy prowadzi on działalność gospodarczą, czy świadczy swoje usługi na podstawie zawieranych umów, takich jak umowa zlecenie czy umowa o dzieło.

Umowa o dzieło – Klasyk każdego copywritera

Umowa o dzieło to w przypadku copywritera najpopularniejsza, najczęściej stosowana i najbardziej korzystna forma rozliczenia. Umowa zobowiązuje do wykonania konkretnego dzieła i jest satysfakcjonująca dla obu stron. Zleceniodawca nie musi wiązać się z copywriterem na dłużej i w zasadzie płaci tylko za zamówione i dostarczone dzieło. Odprowadza co prawda podatek dochodowy, lecz nie opłaca za pracownika żadnych składek. Copywriterowi daje to z kolei duże możliwości w przyjmowaniu zleceń i jest opłacalne bez względu na wysokość osiąganych przychodów, lecz nie gwarantuje żadnej stałości w zatrudnieniu. 

Umowa o pracę lub umowa zlecenie dla copywritera 

Umowa o pracę bądź umowa zlecenie stanowi dla copywritera pewnego rodzaju stabilność zatrudnienia, lecz ogranicza z kolei możliwości zarobkowe do konkretnej kwoty. Chyba że przewiduje się np. premie od projektu. Umowa zlecenie jest drugą korzystną opcją, zaraz po umowie o dzieło, pod warunkiem jednak, że wystarczają nam umiarkowane przychody. Im wyższe będą bowiem osiągane zarobki, tym korzystniejsze od umowy zlecenia będzie rozliczenie w formie własnej działalności. 

Dla zatrudniającego oznacza to natomiast stałość kosztów, co może być zarówno korzystne, jak i niekorzystne. Przy dużej ilości zleceń może się to okazać bardzo opłacalne, gdyż pracodawca nie musi płacić za każdy projekt z osobna, ale z drugiej strony, bez względu na to, czy jest mniej czy więcej pracy, copywriter musi otrzymać stałe wynagrodzenie i trzeba za niego odprowadzać składki.

Działalność gospodarcza copywritera 

Dla zleceniodawcy faktura wystawiona za usługi copywritingu ma w zasadzie same plusy. Po pierwsze oznacza ona minimalną ilość formalności, po drugie łatwo można wrzucić ją w koszty. Dla copywritera również jest to wygodne rozwiązanie, wymaga jednak założenia własnej działalności, na co nie każdy czuje się gotowy. Prowadzenie własnej działalności wiąże się bowiem z ponoszeniem dodatkowych kosztów i przekłada się w efekcie na cennik. Na ten krok decydują się zwykle bardziej doświadczeni copywriterzy i od tamtej pory rozliczają się z klientami przy pomocy faktur VAT, w których do kwoty netto doliczany jest podatek lub przy pomocy faktur bVAT, w których nie dolicza się do nich podatku, a kwota netto równoznaczna jest kwocie do zapłaty. 

Faktury przez firmy pośredniczące

Alternatywą dla klienta, któremu bardzo zależy na fakturze i copywritera bez działalności, mogą być faktury wystawiane przez firmy pośredniczące. Wystawcą rachunku jest tutaj zewnętrzny pośrednik, dla rzecz którego klient dokonuje płatności, a ten z kolei rozlicza się z copywriterem w oparciu o umowę o dzieło. Wada jest tylko jedna i tylko dla copywritera – portale naliczają (rozsądne na szczęście!) prowizje. 

Problem z odzyskaniem należności copywritera, czyli co zrobić, gdy klient nie chce zapłacić? 

Nieuczciwy klient to największa zmora przedsiębiorcy, nie tylko copywritera. Co zrobić, jeśli termin płatności dawno upłynął, a klientowi nie spieszy się, by zapłacić? Gdy na horyzoncie pojawiają się takie problemy, warto przekazać sprawę w doświadczone ręce. Uważasz, że przyniesie Ci to wiele problemu? Należna kwota nie jest warta tyle zachodu? Koszty windykacji będą jeszcze większe? Copywriterze! Nawet o niewielką kwotę powinieneś walczyć! To są Twoje pieniądze, Twoja praca i Twój czas! Dobra kancelaria windykacyjna, skutecznie odzyska wszystkie należności i może Ci pomóc na koszt nieuczciwego klienta! Dlaczego Ty miałbyś za to płacić, skoro chcesz odzyskać swoje pieniądze? Profesjonalna kancelaria windykacyjna przyjmuje sprawy bezzaliczkowo, rozlicza się tylko za efekt i prowadzi windykację na koszt dłużnika. Najpierw odzyska dla Ciebie 100% Twojej należności, a potem obciąży dłużnika kosztami postępowania. Masz problem z odzyskaniem swoich należności? Tu znajdziesz pomoc --> https://www.aif.com.pl/windykacja/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy komentarz jest na wagę złota... :) Dziękuję!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...