Działalność i formy rozliczeń copywritera
Copywriter to osoba, która tworzy różnego rodzaju treści na strony internetowe, blogi firmowe, portale, ulotki lub social media. Powstają w ten sposób hasła reklamowe, komunikaty systemowe, opisy produktów w sklepach internetowych, artykuły sponsorowane, teksty reklamowe i wiele wiele innych treści. W zasadzie nie ma żadnych ustalonych ram i granic twórczości copywritera, więc jego dziełem może być każda treść, z którą się spotykamy. A ponieważ świadczy on usługi płatne w celu zarobkowym, spoczywa na nim obowiązek rozliczania się z fikusem... W jaki sposób? To zależy od tego, czy prowadzi on działalność gospodarczą, czy świadczy swoje usługi na podstawie zawieranych umów, takich jak umowa zlecenie czy umowa o dzieło.
Umowa o dzieło – Klasyk każdego copywritera
Umowa o dzieło to w przypadku copywritera najpopularniejsza, najczęściej stosowana i najbardziej korzystna forma rozliczenia. Umowa zobowiązuje do wykonania konkretnego dzieła i jest satysfakcjonująca dla obu stron. Zleceniodawca nie musi wiązać się z copywriterem na dłużej i w zasadzie płaci tylko za zamówione i dostarczone dzieło. Odprowadza co prawda podatek dochodowy, lecz nie opłaca za pracownika żadnych składek. Copywriterowi daje to z kolei duże możliwości w przyjmowaniu zleceń i jest opłacalne bez względu na wysokość osiąganych przychodów, lecz nie gwarantuje żadnej stałości w zatrudnieniu.
Umowa o pracę lub umowa zlecenie dla copywritera
Umowa o pracę bądź umowa zlecenie stanowi dla copywritera pewnego rodzaju stabilność zatrudnienia, lecz ogranicza z kolei możliwości zarobkowe do konkretnej kwoty. Chyba że przewiduje się np. premie od projektu. Umowa zlecenie jest drugą korzystną opcją, zaraz po umowie o dzieło, pod warunkiem jednak, że wystarczają nam umiarkowane przychody. Im wyższe będą bowiem osiągane zarobki, tym korzystniejsze od umowy zlecenia będzie rozliczenie w formie własnej działalności.
Dla zatrudniającego oznacza to natomiast stałość kosztów, co może być zarówno korzystne, jak i niekorzystne. Przy dużej ilości zleceń może się to okazać bardzo opłacalne, gdyż pracodawca nie musi płacić za każdy projekt z osobna, ale z drugiej strony, bez względu na to, czy jest mniej czy więcej pracy, copywriter musi otrzymać stałe wynagrodzenie i trzeba za niego odprowadzać składki.
Działalność gospodarcza copywritera
Dla zleceniodawcy faktura wystawiona za usługi copywritingu ma w zasadzie same plusy. Po pierwsze oznacza ona minimalną ilość formalności, po drugie łatwo można wrzucić ją w koszty. Dla copywritera również jest to wygodne rozwiązanie, wymaga jednak założenia własnej działalności, na co nie każdy czuje się gotowy. Prowadzenie własnej działalności wiąże się bowiem z ponoszeniem dodatkowych kosztów i przekłada się w efekcie na cennik. Na ten krok decydują się zwykle bardziej doświadczeni copywriterzy i od tamtej pory rozliczają się z klientami przy pomocy faktur VAT, w których do kwoty netto doliczany jest podatek lub przy pomocy faktur bVAT, w których nie dolicza się do nich podatku, a kwota netto równoznaczna jest kwocie do zapłaty.
Faktury przez firmy pośredniczące
Alternatywą dla klienta, któremu bardzo zależy na fakturze i copywritera bez działalności, mogą być faktury wystawiane przez firmy pośredniczące. Wystawcą rachunku jest tutaj zewnętrzny pośrednik, dla rzecz którego klient dokonuje płatności, a ten z kolei rozlicza się z copywriterem w oparciu o umowę o dzieło. Wada jest tylko jedna i tylko dla copywritera – portale naliczają (rozsądne na szczęście!) prowizje.
Problem z odzyskaniem należności copywritera, czyli co zrobić, gdy klient nie chce zapłacić?
Nieuczciwy klient to największa zmora przedsiębiorcy, nie tylko copywritera. Co zrobić, jeśli termin płatności dawno upłynął, a klientowi nie spieszy się, by zapłacić? Gdy na horyzoncie pojawiają się takie problemy, warto przekazać sprawę w doświadczone ręce. Uważasz, że przyniesie Ci to wiele problemu? Należna kwota nie jest warta tyle zachodu? Koszty windykacji będą jeszcze większe? Copywriterze! Nawet o niewielką kwotę powinieneś walczyć! To są Twoje pieniądze, Twoja praca i Twój czas! Dobra kancelaria windykacyjna, skutecznie odzyska wszystkie należności i może Ci pomóc na koszt nieuczciwego klienta! Dlaczego Ty miałbyś za to płacić, skoro chcesz odzyskać swoje pieniądze? Profesjonalna kancelaria windykacyjna przyjmuje sprawy bezzaliczkowo, rozlicza się tylko za efekt i prowadzi windykację na koszt dłużnika. Najpierw odzyska dla Ciebie 100% Twojej należności, a potem obciąży dłużnika kosztami postępowania. Masz problem z odzyskaniem swoich należności? Tu znajdziesz pomoc --> https://www.aif.com.pl/windykacja/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Każdy komentarz jest na wagę złota... :) Dziękuję!